Kielecki magistrat uruchomi dwa punkty rejestracji obywateli Ukrainy i nadawania im numerów PESEL. W każdym będzie tłumacz oraz fotograf.
Agata Wojda, zastępca prezydenta Kielc zapewniła podczas wtorkowego briefingu prasowego, że miasto jest przygotowane do rozpoczęcia procesu rejestracji obywateli Ukrainy i nadawania numer PESEL. Od środy uchodźcy będą mogli zarejestrować pobyt w siedzibie Urzędu Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich przy ulicy Szymanowskiego 6. “Tak naprawdę to pierwsza operacja, która pozwoli nam w sposób precyzyjny odpowiedzieć, ilu obywateli Ukrainy przybywa na terenie naszego kraju i waszych miastach i gminach” – zaznaczyła Wojda.
Z kolei w czwartek ruszy dodatkowy punkt rejestracji w budynku dworca autobusowego przy ulicy Czarnowskiej. W obu punktach do dyspozycji będą tłumacz oraz fotograf. “Szacujemy, że w pierwszym okresie pełna rejestracja zajmie od 20 do 30 minut. Apelujemy do wszystkich obywateli Ukrainy, aby w tych pierwszych dniach nie przychodzić do punktów masowo” – dodała.
ZOBACZ TEŻ: Groźny wypadek w Jacentowie. Trzy osoby zostały ranne
Samorząd wystąpił z wnioskiem do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o wyposażenie urzędu w dodatkowy sprzęt do rejestracji uchodźców: komputery i stację mobilną z czytnikami linii papilarnych. Ponadto punkty prowadzone przez samorząd Kielc mają wesprzeć pracownicy Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Do rejestracji uchodźców oddelegowanych zostanie czterech urzędników ŚUW.
Anna Nawrocka, zastępca kierownika urzędu stanu cywilnego w kieleckim urzędzie miasta poinformowała, że w punktach dla uchodźców będą dostępne wnioski w wersji dwujęzycznej tj. polsko-ukraińskiej i polsko-rosyjskiej. Do wniosku obywatel Ukrainy dołącza fotografię o wymiarach 35 na 45 mm przedstawiającą wizerunek twarzy wnioskodawcy na wprost oraz posiadany dokument tożsamości. Od osób powyżej 12 roku życia pobierane będą również odciski palców oraz skan podpisu.
Obywatele Ukrainy, którzy przekroczyli granicę polską po 24 lutego i mają zamiar pozostać w Polsce, muszą się zarejestrować. Otrzymanie numeru PESEL jest niezbędne do tego, by m.in. legalnie przez 18 miesięcy przebywać na terytorium RP, pracować, korzystać z rządowych programów pomocowych, z opieki zdrowotnej, edukacji. (PAP)