Kilkadziesiąt tysięcy uchodźców z Ukrainy otrzymało pomoc oferowaną przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i PKO Bank Polski na PGE Narodowym w Warszawie. Uchodźcy mogli założyć tam m.in. polskie rachunki bankowe i złożyć wnioski o świadczenia rodzinne.
PKO Bank Polski i ZUS zamknęli swoje punkty pomocy na PGE Narodowym. Prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska i prezes PKO Banku Polskiego Iwona Duda podziękowały pracownikom za zaangażowanie i pracę na rzecz uchodźców z Ukrainy.
“Blisko 12 tys. nowych profili na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, a także ponad 22 tys. wniosków o świadczenie 500 plus. To bilans działań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na rzecz obywateli Ukrainy na Stadionie Narodowym w Warszawie” – mówi prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.
“Zakład Ubezpieczeń Społecznych od samego początku zaangażował się w szeroko zakrojoną pomoc uchodźcom z Ukrainy. Zakład cały czas jest jedną z kluczowych instytucji w niesieniu tej pomoc, co ma ogromne znaczenie” – dodaje profesor.
“W tych trudnych okolicznościach związanych z agresją Rosji na Ukrainę za nasz obowiązek uznaliśmy wspieranie uchodźców zarówno poprzez inicjatywy charytatywne, jak i odpowiednio dopasowane produkty. Bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym w obsługę obywateli Ukrainy na PGE Narodowym. Było to dla nas duże wyzwanie, ale jesteśmy bankiem rozwiniętym technologicznie, dlatego nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. Otrzymanie PESEL, otwarcie konta i złożenie wniosku o świadczenia w jednym miejscu to niewątpliwie jedno z najważniejszych udogodnień dla obywateli Ukrainy. Cieszę się, że wspólnie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych mieliśmy swój udział w ułatwieniu im pobytu w Polsce – podkreśla prezes zarządu PKO Banku Polskiego Iwona Duda.
Działania ZUS rozpoczęły się w weekend 26-27 marca 2022 r. podczas specjalnej akcji “Weekend dla Ukrainy”. Wówczas w około 300 miejscach w Polsce placówki ZUS były otwarte dla obywateli Ukrainy, którzy chcieli złożyć wniosek o 500 plus.
ZOBACZ TEŻ: Premier: w Polsce jest 40 mln Polaków gotowych stanąć z bronią w ręku, żeby bronić ojczyzny
ZUS cały czas prowadzi specjalną linię telefoniczną w języku ukraińskim i polskim w sprawie świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy. Wśród obsługujących infolinię są uchodźcy z tego kraju.
Infolinia jest dostępna w dni robocze – od poniedziałku do piątku – w godzinach od 8.00 do 18.00 pod numerem 22-444-02-55 (opłata według stawek operatorów). Pytania dotyczące świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy można też przesyłać e-mailem na adres [email protected].
Konsultanci infolinii udzielają informacji o rodzajach świadczeń rodzinnych przyznawanych i wypłacanych przez ZUS oraz o tym, jak wypełnić i wysłać wniosek, jak zarejestrować profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Informacje te są publikowane również na stronie internetowej ZUS w języku ukraińskim.
Od 26 marca na PGE Narodowym funkcjonowało 16 stanowisk PKO Banku Polskiego, przy których obywatele Ukrainy mogli zakładać konta bankowe. Przez 2,5 miesiąca otwarto prawie 13,5 tys. rachunków. Od początku wybuchu wojny w Ukrainie obywatele tego kraju otworzyli w PKO Banku Polskim 252,5 tys. kont.
PKO Bank Polski od początku agresji Rosji na Ukrainę zaangażował się w akcje pomocowe. Zaproponował obywatelom Ukrainy m.in. możliwość założenia konta bankowego na podstawie uproszczonych procedur, szybkie i bezpłatne wydanie tymczasowej karty do konta, a także zniesienie opłat m.in. za prowadzenie rachunku, zlecenia przelewów zagranicznych do banków w Ukrainie.
Autorka: Karolina Kropiwiec
kkr/ joz/
fot: Wikimedia Commons