Prezes PAIH: chcemy promować w świecie Polskę jako markę

Chcemy promować w świecie Polskę jako markę samą w sobie – powiedział w środę prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Krzysztof Drynda podczas PAIH Forum Biznesu 2022. Dodał, że polscy przedsiębiorcy są gotowi do ekspansji na pozaeuropejskie rynki, takie jak Afryka i Bliski Wschód.

Szef Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu podczas wystąpienia na środowym PAIH Forum Biznesu 2022 zwrócił uwagę, że polscy przedsiębiorcy “są gotowi na internacjonalizację swojej działalności”.

“Eksporterzy coraz częściej wychodzą na różnorodne rynki, w tym również poza Europę. Afryka i Bliski Wschód – m.in. to dla polskich inwestorów i przedsiębiorców bardzo obiecujące kierunki” – powiedział Drynda. Dodał, że rozwija się też polski eksport do Azji i Afryki Południowej. “Polskie kosmetyki oraz żywność są cenione szczególnie w Azji Południowo-Wschodniej” – powiedział.

“Wspólnie z wami chcemy promować w świecie Polskę jako markę samą w sobie” – zaznaczył prezes PAIH, zwracając się do uczestników forum. “Chcemy, aby nasza strategia zawierała się w dwóch prostych słowach: +business forward+ (…), chcemy uczynić to hasło źródłem rozwoju” – wskazał.

Jego zdaniem forum ma służyć edukacji w zakresie możliwości i rozwoju na rynkach zagranicznych, ma też pomóc firmom w podejmowaniu decyzji o internacjonalizacji działalności i realizacji ekspansji zagranicznej. Zaznaczył, że ważnym czynnikiem stymulującym poszukiwania przez firmy nowych kierunków ekspansji jest wojna na Ukrainie.

Obecny na środowym forum minister rozwoju i technologii Waldemar Buda zwrócił uwagę, że w wyniku kontrsankcji, które stosuje Rosja czy Białoruś, wschodnie rynki zostały na wiele lat utracone. “Ale statystyka, która nam się pokazuje za pierwsze półrocze br. jest bardzo optymistyczna” – stwierdził. Według niego polscy przedsiębiorcy szukają nowych rynków zbytu – z sukcesem.

“Nadrobiliśmy wszystkie straty rynków wschodnich, ale bardzo intensywnie szukamy rynków zbytu w krajach, które są przewidywalne, dość spokojne” – powiedział. Dodał, że mimo iż “ryzykowne rynki są dzisiaj odłożone na półkę”, udaje się te kontrakty zawierać i “wychodzić na szerokie wody”.

“Chcemy rozwijać biuro handlowe w Ukrainie. To jest początek naszej ekspansji na tamtejszym rynku, bo mamy świadomość, że odbudowa Ukrainy to będzie wielka operacja gospodarcza” – zaznaczył. Wskazał, że prowadzenie tam biznesu będzie dla polskich firmy prostsze, m.in. ze względu na położenie geograficzne, ale też dzięki “zbliżeniu się naszych narodów na poziomie militarnym i społecznym”.

“To jest dla nas duża szansa. Odbudowa Ukrainy odbędzie się z państwa dużym udziałem” – zapewnił minister Buda.

Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys zaznaczył natomiast, że odchodzenie od globalizacji powoduje m.in. zamiany w łańcuchach handlu. “Te zmiany powodują, że szczególnie ważne jest wsparcie oferowane polskiemu biznesowi w tym, by przeorientować kierunki dostaw, by skuteczniej zmieniać kierunki eksportowe” – zauważył.

“Każdy kryzys to są również możliwości. Jeżeli je wykorzystamy inwestując, odważnie wychodząc na rynki zagraniczne, możemy wyjść z tego kryzysu wzmocnieni siłą naszej gospodarki, siłą naszych firm” – podkreślił Borys. Przypomniał, że grupa PFR oferuje przedsiębiorcom usługi finansowe, doradcze. Zwrócił uwagę, że np. PAIH pomaga przedsiębiorcom w nawiązywaniu kontaktów z partnerami biznesowymi, lokalizowaniu nowych inwestycji w Polsce i za granicą; KUKE oferuje ubezpieczenia eksportowe; BGK – gwarancje, dzięki którym można pozyskać kredyty. “Ponad 100 tys. małych i średnich firm korzysta z gwarancji de minimis” – zaznaczył.

Podczas trwającego na warszawskim stadionie PGE Narodowy PAIH Forum Biznesu 2022 podpisano też porozumienie o współpracy (tzw. Memorandum of Understandig) pomiędzy Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz KGHM Polska Miedź, dotyczące promocji polskiej gospodarki, rodzimych marek w kraju i za granicą, jak też rozwoju sprzedaży produktów i usług polskich przedsiębiorców. Przedmiotem porozumienia jest też zachęcanie i aktywizowanie polskich firm do eksportu i inwestycji na zagranicznych rynkach, włączanie ich w międzynarodowe łańcuchy wartości za pośrednictwem KGHM. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

Wiadomości z regionu

Powiązane wiadomości