Budżet programu „Zielony transport publiczny” wyniesie 1,3 mld zł. Kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co potroi aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce.
Program jest jednym z elementów strategii energetycznej, która przygotowana została przez rząd. Celem wdrożenia programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza przez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w publicznym transporcie zbiorowym: – Oprócz redukcji emisji CO2 poprzez zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce, przewiduje ona również upowszechnienie zeroemisyjnych środków transportu na polskich drogach – podkreślił pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska.
Nowy program adresowany jest do organizatorów, operatorów publicznego transportu zbiorowego, w tym samorządów.
Przedsięwzięcie będzie realizowane w trzech etapach – 2021, 2022, 2023:- W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80% kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii – wylicza Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.
Co ważne, za kwalifikowane w ramach programu mogą zostać uznane koszy poniesione w okresie od 1.10.2020 r. do 31.12.2025 r., przy czym w przypadku leasingu okres kwalifikowalności kosztów jest wydłużony aż do 31.12.2035 r.
Przewidujemy szereg kosztów kwalifikowanych, od nabycia bądź leasingu autobusów, przez koszt modernizacji lub budowy odpowiedniej infrastruktury do ładowania lub tankowania takich pojazdów, po szkolenia dla kierowców i mechaników, którzy będą obsługiwać te eko-autobusy – mówi Artur Lorkowski, wiceprezes NFOŚiGW.
Szczegółowe informacje na temat programu „Zielony transport publiczny” będą publikowane stronie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: http://www.nfosigw.gov.pl/.
Fot.: NFOŚiGW