W projekcie ustawy, którą przygotowało Ministerstwo Infrastruktury znalazło się kilka zmian dotyczących okresowych przeglądów technicznych. Zmiany te ważne są zarówno dla diagnostów, ale i kierowców. Co może zaskoczyć nas podczas przeprowadzania badania w stacji diagnostycznej, jeżeli przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2021?
Obowiązkowe wykonywanie zdjęć
Pierwszą z nowości będzie obowiązek sporządzania dokumentacji fotograficznej. Diagnosta będzie zobowiązany do wykonania aż 5 fotografii, na których ujęty zostanie przód i tył pojazdu, przekątne bryły pojazdu oraz wnętrze samochodu, konkretnie zegary prezentujące także przebieg auta.
Wcześniejszy przegląd będzie możliwy – nic nie stracisz
Ta propozycja w przepisach zapewne ucieszy kierowców. Jeżeli wejdą one w życie od 2021 roku, to wówczas kierowca będzie mógł zrobić przegląd techniczny w swoim samochodzie nawet 30 dni przed upływem terminu poprzedniego badania w stacji diagnostycznej. Warto podkreślić, że jeżeli pojazd pomyślnie przejdzie kontrolę i otrzyma odpowiedni wpis w dowodzie rejestracyjnym, termin badania zostanie wydłużony o rok, ale od daty ważności, a nie momentu przeprowadzenia badania.
Częstsze kontrole stacji diagnostycznych
Projekt ustawy zakłada również większą kontrolę nad stacjami diagnostycznymi. Obowiązkiem starosty będzie analiza nadesłanych skarg dotyczących funkcjonowania poszczególnych stacji diagnostycznych. Diagności muszą liczyć się również z częstszymi kontrolami, które przeprowadzać będzie Transportowy Dozór Techniczny. Samochód, według projektu, może zostać skierowany na powtórne badanie techniczne na wniosek Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).
Pojazd zabytkowy
Obecnie pojazd (samochód, motocykl) uzyskuje status zabytkowego po wpisaniu do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Zasady wpisywania pojazdów do ewidencji są mocno umowne i w praktyce różne w różnych województwach, zaś umowna minimalna granica wieku to 25 lat. Projekt przewiduje dodatkowe wymogi odnośnie samochodu, który ma stać się formalnie zabytkowym, a są to: wiek: co najmniej 30 lat, nie jest już produkowany, nie dokonano w nim zasadniczych zmian konstrukcyjnych – czytamy na portalu auto-swiat.pl
Badanie może być powtórzone na żądanie właściciela
„Art. 81c. 1. W przypadku gdy w ocenie właściciela lub posiadacza pojazdu istnieje uzasadnione przypuszczenie, że badanie techniczne zostało przeprowadzone z naruszeniem przepisów prawa, właściciel lub posiadacz pojazdu może, w terminie 2 dni roboczych od dnia przeprowadzenia tego badania, przedstawić pojazd do ponownego badania technicznego.
2. Ponowne badanie techniczne jest przeprowadzane na stacji kontroli pojazdów, na której zostało przeprowadzone badanie techniczne, do którego istnieje uzasadnione przypuszczenie, że zostało przeprowadzone z naruszeniem przepisów prawa
Badanie techniczne samochodu – nowy podatek (za spóźnienie)
Zmiana przepisów dotyczących badań technicznych i wprowadzenie zapisów zniechęcających do spóźniania się z wykonaniem przeglądów zapowiadane są od mniej więcej 5 lat. Pierwotne dyskusje dotyczyły m.in. tego, czy podwójna opłata za przegląd uiszczana w razie spóźnienia się z wizytą na stacji kontroli pojazdów dłuższego niż 30 dni powinna zasilić budżety stacji w ramach rekompensaty za to, że rosną koszty prowadzenia biznesu, a stawki za przegląd nie są zmieniane od lat. Projekt ustawy zakłada jednak, że dodatkowe środki pobierane będą bezpośrednio przez diagnostów, a następnie odsyłane do TDT. Pieniądze mają być wydatkowane na określone cele, a nadwyżka zasili budżet państwa. Ma to być zatem nowy podatek „od spóźnień” – czytamy na portalu auto-swiat.pl
Utrata uprawnień diagnosty
W razie rażących zaniedbań, TDT będzie mogło również odebrać diagnostom świadectwo kompetencji.
Warto jednak podkreślić, że to założenia, które znalazły się w projekcie ustawy. O tym, kiedy i w jakiej formie przepisy zaczną funkcjonować z pewnością dowiemy się w niedalekiej przyszłości.