W poniedziałek wieczorem w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie wprowadzające pracę zdalną w urzędach i jednostkach samorządowych. Rozporządzenie wchodzi w życie od wtorku.
W sobotę odbyło się spotkanie konsultacyjne premiera Mateusza Morawieckiego i wiceministra SWiA Pawła Szefernakera z przedstawicielami strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w sprawie zasad funkcjonowania administracji samorządowej po wprowadzeniu nowych ograniczeń w związku ze wzrostem zachorowań na COVID-19.
“W wyniku rzeczowej, konstruktywnej dyskusji, ustalono, że rozporządzenie dotyczące administracji samorządowej wejdzie w życie od wtorku, po ogłoszeniu w poniedziałek 2 listopada” – poinformowali we wspólnym oświadczeniu współprzewodniczący komisji Paweł Szefernaker i prezydent Sopotu Jacek Karnowski.
Wspomniane rozporządzenie w poniedziałek wieczorem opublikowano w Dzienniku Ustaw.
“Do dnia 4 grudnia 2020 r. w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym kierownicy urzędów administracji publicznej, dyrektorzy generalni urzędów lub kierujący jednostką organizacyjną polecają pracownikom wykonywanie pracy zdalnej, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych sądów i prokuratury” – napisano w rozporządzeniu.
Jak dodano, kierownik urzędu administracji publicznej, dyrektor generalny urzędu lub kierujący jednostką organizacyjną wykonującą zadania o charakterze publicznym może wyłączyć z pracy zdalnej pracowników wykonujących “zadania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom lub inne zadania niezbędne ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu lub jednostki, jeżeli nie jest możliwe ich wykonywanie w ramach pracy zdalnej”.
W oświadczeniu Szefernakera i Karnowskiego podkreślono, że “rozporządzenie zasadniczo wprowadzi pracę zdalną w urzędach i jednostkach organizacyjnych, jednak upoważni kierowników urzędów i jednostek do ustalenia szczególnych rozwiązań organizacyjnych w sprawach pomocy obywatelom, ich bieżącej, egzystencjalnej obsługi w zakresie podstawowych usług publicznych oraz innych ważnych spraw, których załatwienie w sposób zdalny nie jest możliwe”.
W dyskusji – jak napisano w oświadczeniu – obie strony zwróciły uwagę na konieczność utrzymania aktywności gospodarczej, czyli rejestrację nowych podmiotów, a także inwestycyjnej, czyli np. przetargi i pozwolenia na budowę.
Przekazano także, że inne zgłoszone przez samorządowców problemy i postulaty zostaną rozpatrzone w trakcie prac nad projektem kolejnego rozporządzenia, który będzie przedstawiony do zaopiniowania w najbliższych dniach. (PAP)