Politechnika Świętokrzyska będzie współpracować z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 2 w zakresie badań nad wojskowymi samolotami. We wtorek władze uczelnie i przedstawiciele WZL-2 podpisały porozumienie w tej sprawie.
Rektor PŚk profesor Zbigniew Koruba zwracał uwagę, że uczelnia dysponuje nowoczesnymi laboratoriami wyposażonymi m.in. w tomograf do badania metali i tworzyw sztucznych.
“Nasze Centrum Naukowo-Wdrożeniowe Inteligentnych Specjalizacji tworzą laboratoria o renomie światowej. Będziemy realizować zlecenia badawcze głównie silników lotniczych. Dzięki temu nasi naukowcy będą zdobywać wiedzę w tym zakresie, a Politechnika środki finansowe na nowe projekty” – podkreślił rektor.
W przyszłości laboratoria kieleckiej uczelni będą badały strukturę materiałów, z których tworzone są samoloty. Jednym z pomysłów jest także opracowanie i wdrożenie sytemu koordynującego prace dronów z bezzałogowymi pojazdami lądowymi. Politechnika ma w planach budowę prototypu takiego pojazdu. “W najbliższym czasie będziemy prowadzić badania w tym zakresie” – zapowiedziała Koruba.
Leszek Walczak, prezes zarządu zakładów WZL-2 w Bydgoszczy zaznaczył, że spółka będzie chciała rozwijać współpracę m.in. w zakresie technologii laserowego usuwanie zanieczyszczeń i powłok ochronnych z samolotów. PŚk dysponuje sprzętem umożliwiającym wykonanie takich prac.
ZOBACZ TEŻ: Wracają koncerty. Rząd luzuje obostrzenia, jest nowe rozporządzenie
“Chcemy skorzystać nie tylko ze sprzętu, ale też wiedzy i doświadczenia naukowców, którzy tutaj pracują. Laboratoria, które zobaczyliśmy to rzeczywiście numer jeden na świecie” – mówił Walczak.
W ramach współpracy spółka będzie oferowała studentom PŚK praktyki i staże w swoich zakładach w Bydgoszczy i Warszawie. W ramach współpracy studenci będą realizować projekty inżynierskie a pracownicy doktoraty wdrożeniowe realizowane na uczelni.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 należą do koncernu Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Są jednym z największych zakładów lotniczych w Polsce i kluczowym zakładem serwisującym samoloty Sił Powietrznych. Spółka zajmuje się także projektowaniem i rozwijaniem własnych systemów bezzałogowych. (PAP)
Autor: Wiktor Dziarmaga