Instytut Literaturoznawstwa i Językoznawstwa Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach stworzył internetowe Centrum, w którym urzędnik i obywatel mogą znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich wątpliwości językowe.
To innowacyjny w skali kraju projekt, który ma za zadanie likwidację komunikacyjnych barier pomiędzy obywatelami a instytucjami publicznymi i reprezentującymi ich urzędnikami. Niejednokrotnie język prawa w zderzeniu z językiem potocznym jest zupełnie niezrozumiały i komunikaty, które urząd przekazuje są dla przeciętnego obywatela nieczytelne.
ZOBACZ TEŻ: 21-latek z Ćmielowa zatrzymany – w domu miał broń, amunicję i narkotyki
Dzięki Centrum utworzonemu przez Uniwersytet Jana Kochanowskiego pomoc mogą znaleźć obie strony – urzędnicy i petenci. Jeśli ci pierwsi nie są pewni, czy komunikat przez nich sformułowany, np. pismo, jest zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, to mogą skonsultować się ze specjalistami z Instytutu Literaturoznawstwa i Językoznawstwa.
Podobnie obywatel, który nie rozumie pojęć bądź terminów używanych przez instytucję publiczną, może poprosić o pomoc. Dzięki temu zdobędzie wyjaśnienia dotyczące znaczenia i funkcji terminów prawnych, wyrażeń prawniczych czy urzędowych.
Jaka jest różnica pomiędzy „tygodniem” a „siedmioma dniami”, co to znaczy „bez zbędnej zwłoki” i jaka jest różnica pomiędzy „małoletnim”, „nieletnim” i „młodocianym” i między „oświadczeniem” a „zaświadczeniem” – m.in. na takie pytania można znaleźć odpowiedź dzięki projektowi UJK.
„Centrum wsparcia językowego dla obywatela i urzędnika zostało założone przez dr Joannę Kowalczyk w ramach ogólnoświatowego ruchu upraszczania języka urzędowego (Plain Language). Głównym celem działalności Centrum jest redukowanie komunikacyjnych barier między obywatelami a instytucjami publicznymi.” – czytamy na stronie projektu.