Wyłoniono wykonawcę na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka S74 od węzła Kielce Zachód – Kielce. Najkorzystniejszą ofertę (713,4 mln zł) przedstawiło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.
„Jednym z warunków podpisania umowy z wyłonionym w postępowaniu przetargowym wykonawcą będzie brak odwołań od decyzji komisji przetargowej” – poinformowała PAP rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA Małgorzata Pawelec-Buras.
Inwestycja będzie realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Ma poprawić bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem, jednocześnie rozwiązując problemy komunikacyjne Kielc. W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Nowy odcinek drogi ekspresowej S74, o długości około 5 km, połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce – Cedzyna. Inwestycja zapewni pełne oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku w wykopie – na poziomie minus jeden.
„Trasę będzie można pokonać drogą ekspresową w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie” – podkreśliła Pawelec-Buras.
ZOBACZ TEŻ: Ryszard Gliwiński: WFOŚiGW przekaże więcej środków na wsparcie gospodarki wodno-ściekowej
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ul. Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ul. Transportowców i ronda nad tunelem pod ul. Olszewskiego. Wzdłuż nowego odcinka wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Przejście przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, a mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych na Podkarpaciu.
„Nowa droga realizowana będzie w systemie “projektuj i buduj”. Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego. Inwestycja stanowić będzie kontynuację podjętych już działań w ramach S74. Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący około siedmiokilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek” – zaznaczyła rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA.
W marcu tego roku rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód, co oznacza, że po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-km odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Ponadto trwa również realizacja odcinka obwodnicy Opatowa w ciągu S74 w woj. świętokrzyskim. (PAP)
Autor: Janusz Majewski