Podczas konferencji prasowej premier Donald Tusk został zapytany o swoją wizję współpracy z nowym prezydentem Karolem Nawrockim. Szef rządu podkreślił, że każdy, kto chce konstruktywnie wspierać działania rządu – bez względu na poglądy polityczne czy pełnioną funkcję – będzie traktowany jako partner do rozmów.
Jednocześnie premier zaznaczył, że Karol Nawrocki będzie już czwartym prezydentem, z którym przyjdzie mu współpracować w roli szefa rządu. W tym kontekście odniósł się również do ewentualnych sporów kompetencyjnych.
Wszędzie tam, gdzie nowy prezydent będzie chciał pomagać, będę otwarty na współpracę. Natomiast jeśli będzie próbował przeszkadzać, zobaczy, na czym polega zasada konstytucyjna, czyli kto rządzi w kraju. W tej kwestii będę konsekwentny, a gdy zajdzie potrzeba – bezwzględny – powiedział Donald Tusk.
Prezydencki projekt ustawy o CPK
Prezydent Karol Nawrocki złożył wizytę w Kaliszu – pierwszą wizytę krajową po zaprzysiężeniu na urząd głowy państwa. W czasie spotkania z mieszkańcami Prezydent RP podpisał projekt ustawy o zapewnieniu realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inicjatywa prezydencka trafi teraz do Sejmu.
To zapowiedź Karola Nawrockiego z czasu kampanii wyborczej, gdy jeszcze jako kandydat na prezydenta zapowiadał, że w pierwszych dniach urzędowania złoży do laski marszałkowskiej projekt ustawy na kształt obywatelskiego projektu o CPK. Wówczas pod obywatelskim projektem podpisało się niemal 200 tys. obywateli. Miał on zobowiązać obecny rząd do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie określonym przez uchwałę Rady Ministrów z 2023 roku – bez cięć w inwestycjach okołolotniskowych oraz drastycznego ograniczenia rozbudowy sieci linii kolejowych. Ostatecznie utknął w sejmowej zamrażarce – czytamy na stronie Kancelarii Prezydenta
Prezydent Nawrocki w swoich wcześniejszych wypowiedziach deklarował poparcie dla realizacji CPK, co może stać się jednym z pierwszych pól sporu z rządem. Premier Tusk wielokrotnie sygnalizował, że projekt będzie weryfikowany, a jego kształt może ulec istotnym zmianom.
Dwie koncepcje CPK
W sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego już na początku kadencji nowego prezydenta rysuje się wyraźna różnica podejścia.
Karol Nawrocki opowiada się za powrotem do pierwotnej, szeroko zakrojonej koncepcji CPK z czasów rządów PiS – obejmującej budowę dużego lotniska między Warszawą a Łodzią, pełną sieć kolei dużych prędkości oraz infrastrukturę drogową, bez ograniczania zakresu inwestycji.
Premier Donald Tusk, choć deklaruje kontynuację projektu, stawia na jego zmodyfikowaną i uproszczoną wersję, dostosowaną do obecnych realiów finansowych i logistycznych. Rząd zapowiada realizację w terminie 2026–2032, z udziałem Polskich Portów Lotniczych jako inwestora strategicznego.
Prezydent z kolei chce aktywnie nadzorować postępy prac, m.in. poprzez regularne posiedzenia Rady Gabinetowej poświęcone CPK. Te różnice w wizji mogą stać się jednym z głównych punktów sporu między Pałacem Prezydenckim a Radą Ministrów.