Zwycięskie projekty mają poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, w miejscach o największej liczbie wypadków oraz w okolicy budynków publicznych, takich jak szkoły, przychodnie zdrowia, czy dworce. Samorządy otrzymają pieniądze na doposażenie przejść dla pieszych, a także wprowadzenie w szkołach edukacji komunikacyjnej. Wysokość dofinansowania z UE to do 85 proc. kosztów kwalifikowalnych.
„Podejmujemy działania związane z poprawą bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nasz resort wspiera w tych zadaniach wszystkie samorządy” – mówi minister funduszy i polityki regionalnej Grzegorz Puda.
Konkurs, ogłoszony w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ) przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jest uzupełnieniem kampanii społecznych prowadzonych przez Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (SKRBRD).
Pozytywną ocenę otrzymało 257 projektów, które dotyczyły wyznaczenia, wyniesienia i doposażenia przejść dla pieszych w urządzenia lub obiekty zwiększające bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach publicznych oraz doposażenia szkół w narzędzia edukacyjne z zakresu ruchu drogowego. Łączna kwota wydatków kwalifikowalnych to prawie 84 mln zł. Do 21 marca 2023 r. 71 beneficjentów podpisało już umowy o dofinansowanie.
Istotnym warunkiem wyboru była możliwość realizacji projektów do końca 2023 r.
„Przeznaczamy duże środki – krajowe i europejskie – na poprawę bezpieczeństwa na drogach samorządowych” – mówił podczas konferencji w resorcie, gdzie zaprezentowano wybrane zgłoszenia wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
„Osiągnęliśmy wiele w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ubiegłym roku po raz pierwszy w historii liczba ofiar wypadków spadła poniżej 2000, a nawet poniżej 1900. To sukces, ale nie wolno nam się zatrzymać. Naszym wielkim zadaniem jest dalsza poprawa warunków widoczności na przejściach dla pieszych, jeszcze lepsza ochrona niechronionych uczestników ruchu drogowego i edukacja” – dodał Weber.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wskazał z kolei, że „działania rządu zmierzające do poprawy bezpieczeństwa na drogach opierają się na trzech filarach: to inwestycje, edukacja i legislacja”.
„Dzisiaj mówimy o tych pierwszych dwóch komponentach. Cieszę się, że różne podmioty mogą uzyskiwać wsparcie na projekty dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko ze środków krajowych – jak w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – ale i ze środków europejskich” – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zakres konkursu obejmował rozwiązania z inżynierii ruchu oraz edukacji komunikacyjnej, które są możliwe do szybkiego wprowadzenia, takie jak:
- wyznaczanie przejść dla pieszych, oznakowanie, wyniesienie przejścia dla pieszych lub przejazdu dla rowerzystów;
- azyl dla pieszych;
- ogrodzenie/balustrada; próg wyspowy, płytowy, listwowy;
- wyświetlacz prędkości;
- wyświetlacz czasu (tzw. sekundnik) dla pieszych lub rowerzystów;
- sygnalizatory akustyczne i wibracyjne na przejściach dla pieszych;
- miasteczko rowerowe stacjonarne lub mobilne;
- miasteczko ruchu drogowego;
- symulator przejścia dla pieszych (przeznaczony do edukacji dzieci w wieku wczesnoszkolnym w zakresie bezpiecznego korzystania z przejścia dla pieszych).
Doposażenie placówek edukacyjnych w pomoce do nauki zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym bez konieczności opuszczania szkoły to działania wpisujące się w aktualne potrzeby edukacji dzieci i młodzieży.
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, oprócz budowy nowych dróg, wspiera szereg inicjatyw zwiększających bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Szeroka gama inwestycji obejmuje m.in.:
- likwidację miejsc szczególnie niebezpiecznych w ruchu drogowym,
- doposażenie jednostek nadzoru nad ruchem drogowym i służb ratowniczych (ratownictwo techniczne),
- organizację kampanii i szkoleń o zasięgu ogólnokrajowym, które wynikają m.in. z Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
„Konkurs >>Bezpieczny pieszy<< to kolejny przykład pozytywnych zmian, jakie zachodzą w naszym kraju za sprawą funduszy pochodzących z Unii Europejskiej” – mówiła dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech.
„Działania takie jak edukacja i wyposażenie placówek w odpowiednie narzędzia, mają szczególne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego, będącego jednym z celów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dlatego jako CUPT kompleksowo wspieramy beneficjentów chroniących najsłabszych uczestników ruchu drogowego – pieszych” – podkreśliła.
Źródło informacji: PAP Media Room