Nowy sposób wyłudzania danych i pieniędzy, tzw. spoofing jest bardzo groźny i zarazem trudny do wykrycia. Policja ostrzega, że tego typu oszustw jest coraz więcej, a tym samym łatwo paść ofiarą nowej metody przestępców.
Spoofing jest realizowany przy pomocy telefonii komórkowej, adresów IP, e-maila, czy DNS. Sprawca przestępstwa, wykorzystując specjalne oprogramowanie, podszywa się pod znane i popularne numery telefonów, np. infolinie banków, ubezpieczycieli, czy operatorów telefonicznych. W ten sam sposób może też podszyć się pod adresy mailowe oraz strony internetowe. Dzięki temu łatwiej może wzbudzić zaufanie u potencjalnej ofiary i wejść w posiadanie jej danych wrażliwych.
Sam sposób działania przestępców wykorzystujących spoofing jest bardzo prosty i podobny do “zwykłych” oszustw telefonicznych czy internetowych. Hakerzy wysyłają np. e-maile, które wyglądają jak pochodzące z godnego zaufania i sprawdzonego źródła. Mogą w ten sposób łatwo skierować nieświadomą ofiarę na podrobioną stronę internetową i tym samym zainfekować nasz komputer bądź smartfon.
ZOBACZ TEŻ: SG: ponad 500 prób nielegalnego przekroczenia granicy; 35 zatrzymanych imigrantów
Inną odmianą tego sposobu jest spoofing telefoniczny. Oszuści podszywają się pod numery banków, instytucji, a nawet policji i pod płaszczykiem różnych legend usiłują wydobyć nasze poufne dane. W rozmowie są bardzo przekonujący i pewni siebie – przecież świadczy za nimi znany i łatwy do sprawdzenia numer telefonu, który wyświetla się na naszym urządzeniu!
Jeśli ofiara połknie haczyk, wówczas oszuści kierują rozmowę w taki sposób, żeby wywrzeć na niej presję i poczucie zagrożenia – to zawsze sprzyja nieprzemyślanym decyzjom. Rzekomy konsultant banku może nas np. ostrzec o możliwości ataku na konto i zaproponować przelanie oszczędności na inny, stworzony specjalnie dla nas rachunek. Oczywiście cały czas będzie nas ponaglał do podjęcia decyzji, a jeśli ulegniemy to stracimy wszystkie środki z konta.
Niestety, nie ma technicznej możliwości, żeby ustrzec się przed spoofingiem. Musimy po prostu zachowywać rozsądek i ostrożność w trakcie korzystania z internetu oraz w czasie rozmów telefonicznych. Pod żadnym pozorem nie zgadzajmy się na instalacje dodatkowych programów i aplikacji na urządzeniach, z których logujemy się do bankowości elektronicznej. Nikomu nie podajemy także swoich danych do logowania ani kodów autoryzacyjnych!