Pod przewodnictwem marszałka województwa świętokrzyskiego Andrzeja Bętkowskiego w Filharmonii Świętokrzyskiej odbyło się posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego. Członkowie Rady m.in. zapoznali się ze stanem realizacji inwestycji przebudowy drogi krajowej nr 74 a także stanem realizacji budowy linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północ. W posiedzeniu wziął udział Tomasz Jamka, członek Zarządu Województwa, a także wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz.
Czwartkowe posiedzenie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego było ostatnim w tym roku, któremu przewodniczył marszałek Andrzej Bętkowski, 21 czerwca mija bowiem roczna kadencja przewodnictwa strony samorządowej i przejmuje je, zgodnie z ustaloną kolejnością, strona pracodawców. Podczas dzisiejszego spotkania Rada przyjęła uchwałę, zgodnie z którą od 22 czerwca 2021 roku do 22 czerwca 2022 roku przewodniczył jej będzie Marek Banasik, prezes Zarządu Świętokrzyskiego Związku Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
– Pragnę podziękować Państwu za rok pracy pod moim przewodnictwem. Był to rok wyjątkowy, ze względu na pandemię Rada musiała wypracować nowy sposób działania. Dzięki Państwa zaangażowaniu spotkania odbywały się regularnie; w minionym roku miały miejsce cztery posiedzenia plenarne, cztery razy spotkało się również Prezydium – powiedział podczas posiedzenia marszałek Andrzej Bętkowski. – Udało nam się ze Świętokrzyskim Związkiem Pracodawców Prywatnych zorganizować debatę klimatyczną, w której – zdalnie – wzięło udział 70 osób. WRDS podejmowała istotne społecznie i ważne dla rozwoju regionu tematy, podjęła cztery stanowiska, między innymi w sprawie sytuacji sektora hutniczego oraz wsparcia działań Zarządu Województwa w celu pozyskania dodatkowych środków unijnych dla naszego regionu – dodał Andrzej Bętkowski.
Obwodnica Opatowa
Podczas posiedzenia Krzysztof Strzelczyk, dyrektor Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że wkrótce zostanie podpisana umowy na realizację obwodnicy Opatowa, bowiem zakończyła się procedura przetargowa tej inwestycji. W kwietniu Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybrał najkorzystniejszą ofertę; złożyło ją konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion. Prace wycenione zostały na 403,7 mln zł. Obwodnica Opatowa o długości ok. 12 km będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Poprawi jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i nr 74. Obwodnica będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
Linia kolejowa nr 582
Z kolei Emilia Szkudlarz, zastępca dyrektora Biura Strategii PKP PLK S.A. poinformowała, że prace przy realizacji nowej linii kolejowej nr 582 łączącej posterunek odgałęźny Czarnca ze stacją Włoszczowa Północ są zaawansowane. Przedsięwzięcie obejmuje budowę linii kolejowej o łącznej długości ponad trzech kilometrów wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz przebudowę istniejących obiektów inżynieryjnych, SRK, sieci trakcyjnej, elektroenergetyki i telekomunikacji. Na linii ma odbywać się ruch pociągów osobowych łączących Kielce z Warszawą i ma ona stanowić dodatkowy element spójnego systemu kolejowych połączeń między aglomeracjami miejskimi w Polsce.