Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłasza kolejną edycję konkursu “Internacjonalizacja MŚP”. Na dofinansowanie kosztów wprowadzenia przez firmy swoich produktów lub usług na nowe rynki zagraniczne przeznaczono 50 mln zł.
Do konkursu będzie można zgłaszać się od 18 października do 22 grudnia br. O dofinansowanie mogą starać się mikro, mali i średni przedsiębiorcy z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego.
“Polscy przedsiębiorcy, mimo pandemii, odważnie próbują swoich sił poza granicami Polski. Obszar związany z eksportem i importem jest coraz silniejszy. Według danych GUS z 2020 roku, na przekór pandemii, Polska odnotowała wzrost eksportu o 2,8 proc. Potencjał widzą też firmy MŚP, co pokazują chociażby poprzednie edycje konkursu +Internacjonalizacja MŚP+” – napisano w komunikacie PARP.
ZOBACZ TEŻ: Nalot na plantację marihuany pod Chmielnikiem. Policjant potrącony, padły strzały
Dotychczas do wszystkich edycji konkursu zgłosiło się ponad 1250 przedsiębiorców. Dofinansowania rekomendowano dotąd dla ponad 500 wnioskodawców – poinformował dyrektor Departamentu Internacjonalizacji Przedsiębiorstw w PARP Arkadiusz Dewódzki.
Aby wziąć udział w konkursie, przedsiębiorca musi posiadać co najmniej jeden produkt (wyrób lub usługę), który mógłby się przebić na zagraniczne rynki. Dofinansowywane projekty powinny wspierać przedsiębiorcę: w określeniu jego potencjału w zakresie umiędzynarodowienia, w przygotowaniu przedsiębiorstwa i jego oferty pod kątem eksportu oraz w aktywnym poszukiwaniu partnerów biznesowych w celu wprowadzenia produktów na wybrane rynki zagraniczne.
Realizacja projektu powinna rozpocząć się najpóźniej do sześciu miesięcy od złożenia wniosku, a sam projekt nie powinien trwać dłużej niż 24 miesiące.
Uzyskane wsparcie można przeznaczyć m.in. na pokrycie kosztów usług doradczych i innych usług związanych z internacjonalizacją działalności lub na sfinansowanie udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych. Wsparcie może być także przeznaczone na pokrycie kosztów nabycia środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych związanych z przygotowaniem oferty dla docelowego rynku zagranicznego.
Maksymalna kwota dofinansowania projektu wynosi 800 tys. zł w przypadku wybrania co najmniej jednego rynku docelowego “internacjonalizacji” spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii, albo 550 tys. zł w przypadku wybrania wyłącznie rynków z Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub Szwajcarii.
Całkowity budżet konkursu wynosi 50 mln zł. Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu Polska Wschodnia. (PAP)
awy/ mk/