Koniec z reklamowym chaosem w Kielcach – uchwała krajobrazowa już od maja

Już 13 maja 2025 roku wchodzi w życie uchwała krajobrazowa, która zmieni oblicze przestrzeni publicznej w Kielcach. Przedstawiciele władz miasta podkreślają, że przepisy mają na celu nie tylko poprawę estetyki, ale także zwiększenie czytelności miejskiej przestrzeni. Przedsiębiorcy otrzymają wsparcie w dostosowaniu się do nowych przepisów.

Uchwała krajobrazowa to efekt prac poprzedniej kadencji Rady Miasta, która ustaliła trzyletni okres przejściowy na dostosowanie się do nowych wymogów. Dotyczy ona wszystkich nośników reklamowych, szyldów oraz małej architektury w przestrzeni miejskiej. Przepisy wprowadzają jednolite standardy, które mają uwolnić miasto od nadmiaru krzykliwych, chaotycznych reklam, szczególnie w najbardziej reprezentacyjnych częściach Kielc. W konferencji udział brali: prezydentka miasta Kielce Agata Wojda, zastępca prezydentki Łukasz Syska oraz zastępca dyrektora Wydziału Inwestycji i Architektury Dominik Kwietniewski.

Prezydentka Kielc Agata Wojda podczas konferencji prasowej zaprezentowała cele, jakie miasto chce osiągnąć dzięki wdrożeniu uchwały krajobrazowej.

– Procedowaliśmy tę uchwałę po to, żeby przyjąć pewne regulacje, które wpłyną pozytywnie na miejską przestrzeń. W dużej mierze znikną z przestrzeni naszego miasta szpecące reklamy, banery i duża ilość informacji, która nie stanowi przejrzystego drogowskazu poruszania się po mieście – mówiła.

Prezydentka podkreśliła, że nowe przepisy mogą być korzystne również dla samych przedsiębiorców, ponieważ estetyczne szyldy i reklamy pozytywnie wpływają na wizerunek prowadzonej działalności.

Miasto podzielone na strefy

Podczas konferencji szczegółowo omówiono podział Kielc na cztery obszary objęte różnymi regulacjami uchwały krajobrazowej. Najbardziej restrykcyjne przepisy będą obowiązywać w strefie śródmiejskiej (strefa A), obejmującej centrum miasta i Białogon, gdzie znajdują się najcenniejsze historycznie i kulturowo zabytki. Łagodniejsze wymogi przewidziano dla osiedli mieszkaniowych (strefa B), terenów przemysłowo-usługowych (strefa C) oraz obszarów zielonych (strefa D).

– Zgodnie z obowiązującą uchwałą krajobrazową nasze miasto jest podzielone na cztery strefy. Strefa o najbardziej rygorystycznych ograniczeniach co do możliwości lokalizowania reklam i szyldów na budynkach to strefa A, strefa śródmiejska, która obejmuje Śródmieście oraz Białogon, czyli dwa obszary o największym znaczeniu kulturowym – wyjaśniał zastępca prezydentki.

Wsparcie dla przedsiębiorców

Władze miasta zapewniają, że priorytetem jest pomoc przedsiębiorcom w dostosowaniu się do nowych przepisów. Po 13 maja urząd będzie wysyłał wezwania do usunięcia niezgodnych z uchwałą reklam i szyldów, jednak przedsiębiorcy otrzymają odpowiedni czas na wprowadzenie zmian.

– Zgodnie z przepisami miasto powinno naliczać za niedostosowanie się do uchwały krajobrazowej dość wysokie kary, rzędu kilku tysięcy złotych miesięcznie za jeden nośnik. Kary jednak będą ostatecznością. Chcemy, aby przedsiębiorcy czy właściciele reklam dostosowali się, dlatego jesteśmy do państwa dyspozycji, aby pomóc – zapewnił Łukasz Syska.

Miasto organizuje szereg spotkań informacyjnych i warsztatów, m.in. dla agencji reklamowych oraz właścicieli nieruchomości. Pierwsze z nich odbędzie się już we wtorek, 25 marca w Sali Sesyjnej Urzędu Miasta.

Więcej informacji na temat uchwały krajobrazowej, w tym szczegółowy poradnik oraz mapy z podziałem na strefy, można znaleźć na stronie internetowej miasta.

Wiadomości z regionu

Powiązane wiadomości