Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie nowej blisko 3-kilometrowej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego. Wybudowano sześć obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad drogą powiatową i dwa mosty, przepusty ekologiczne oraz rondo. Obwodnica poprawi warunki ruchu i bezpieczeństwo, zwiększy komfort i zminimalizuje niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miasta. Projekt za prawie 53 mln złotych został zrealizowany przez zespół Fabe Polska.
Obecnie kierowcy podróżujący DK9 przez Ostrowiec Świętokrzyski w relacji od Radomia do Opatowa po przejechaniu ul. Zagłoby pod wiaduktem wjeżdżali łącznicą przez rondo na Aleję 3 Maja. Następnie po drugiej stronie torów przejeżdżali na kolejnym rondzie w ul. Sandomierską i dalej na skrzyżowaniu z łamanym pierwszeństwem skręcali w Opatowską. Po otwarciu obwodnicy podróżujący przez miasto za wiaduktem pojadą na wprost w Aleję 25-lecia Wolności, a następnie dojadą ulicą Jana Piwnika „Ponurego” do węzła Brezelia na początku wybudowanej trasy. Z obwodnicy będzie możliwość włączenia się do nowego ronda na obecnej DK9. Po modernizacjach, przebieg drogi krajowej nr 9 jest znacznie mniej skomplikowany i bardziej przystępny dla kierowców.
“W ramach inwestycji w DK9, wybudowano sześć obiektów inżynierskich, w tym wiadukt nad drogą powiatową i dwa mosty, przepusty ekologiczne oraz rondo w miejscu włączenia nowego przebiegu w Ostrowcu Świętokrzyskim w istniejącą trasę. Przebudowana została również łącznica węzła Brezelia na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 755. Ten fragment został już oddany do użytku w ubiegłym roku. Udostępniono go kierowcom przed umownym terminem zakończenia inwestycji” – mówi kierownik kontraktu Robert Brodawka z Fabe Polska.
Od ubiegłego roku kierowcy korzystają również, w oparciu o tymczasową organizację ruchu, z ronda na ul. Opatowskiej. Nowe rondo stanowi bezkolizyjne włączenie wybudowanej obwodnicy do istniejącego odcinka DK9. W jego sąsiedztwie wybudowano zatokę, przystosowaną do prowadzenia kontroli przez Inspekcję Transportu Drogowego. W ramach inwestycji wykonane zostały m.in. urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska np. ekrany akustyczne, instalacje oświetleniowe, odwodnieniowe i kanalizacyjne.
Inwestycja za prawie 53 mln złotych została zrealizowana została zgodnie z harmonogramem w systemie projektuj i buduj przez konsorcjum firm, którego liderem jest Fabe Polska.
“Projekt przyczynił się do poprawy warunków ruchu i bezpieczeństwa na drodze zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego Ostrowca, a także zminimalizowania niedogodności związanych z korkami i hałasem w centrum miasta. Dzięki inwestycji możliwe będzie oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego, który przejmie obwodnica” – tłumaczy Robert Brodawka z Fabe Polska.
Aktualnie Fabe Polska prowadzi także prace na odcinku Tychów Stary – Starachowice (droga wojewódzka nr 744) wraz z budową obwodnicy Starachowic, przy drodze ekspresowej S7 na odcinku Miechów – Szczepanowice. Jedną z najbardziej złożonych inwestycji jest budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawskiej w ciągu drogi krajowej nr 73. W ramach prac powstanie estakada o rozpiętości przęsła ok. 110 metrów i długości 456 m, która budowana jest w technologii betonowania nawisowego. Zrealizowanie projektu zaplanowano na 2026 r.
W 2023 roku Fabe Polska podpisała umowy na budowę południowej obwodnicy Morawicy (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 766 od skrzyżowania z projektowaną obwodnicą drogi krajowej nr 73) oraz na wykonanie infrastruktury w Parku Technologicznym w Książu Wielkim.
W tym samym roku Fabe Polska podpisała umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku od węzła Czosnów z węzłem do miejscowości Kiełpin, gdzie wybudowane zostaną trzy węzły drogowe: Czosnów, Palmiry, Sadowa oraz Obwód Utrzymania Drogi (OD). Ponadto zostanie przebudowana istniejąca infrastruktura podziemna i naziemna, a trasy dróg istniejących zostaną dostosowane do nowo projektowanej infrastruktury drogowej.
Natomiast w 2024 roku Fabe Polska podpisała umowę na roboty pogłębiarskie na rzece Elbląg, etap IV – Budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską oraz na budowę trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa na odcinku od Dworca Zachodniego do węzła z ul. Grójecką w Warszawie.
Fabe Polska specjalizuje się w budowie i modernizacji infrastruktury drogowej na terenie całej Polski. Fabe Polska dysponuje rozwiniętym zapleczem produkcyjnym (m.in. wytwórnia mas bitumicznych, Mobilne Węzły Betoniarskie) oraz szeroko wyposażonym parkiem maszyn. Dzięki korzystaniu z najnowszych technologii, firma zajmuje się także projektowaniem oraz budową konstrukcji inżynieryjnych, robotami budowlanymi, robotami specjalistycznymi, dzierżawą oraz transportem.