Podpisano umowę na budowę obwodnicy Opatowa

budowa drogi

Umowę na budowę blisko 12-kilometrowej obwodnicy Opatowa podpisano w czwartek w Kielcach. Inwestycja, której koszt wyniesie ponad 400 mln zł, ma być oddana do użytku na początku 2025 roku.

Blisko 12-kilometrowy odcinek obwodnicy Opatowa powstanie w ciągu drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9. Realizowany będzie w systemie “Projektuj i buduj” w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Inwestycję za ok. 403,7 mln złotych zrealizuje wyłonione w przetargu konsorcjum firm Mostostal Warszawa (lider) i Acciona Construccion (partner). Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego w oparciu o wykonaną już koncepcję programową, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i wybudowanie obwodnicy. Prace powinny zostać zrealizowane w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Nowa droga ma być oddana do użytku na początku 2025 roku.

“Mamy już doświadczenie w tego typu inwestycjach. To już nasz dziewiąty kontrakt w Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Faza projektowa tej inwestycji zajmie około 18 miesięcy, kolejne 18 to prace budowlane” – powiedział PAP wiceprezes Mostostalu Warszawa Jorge Calabuig Ferre. Przez Opatów przebiegają obecnie dwie trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to droga krajowa nr 74 od Sulejowa, przez Kielce do Kraśnika oraz droga krajowa nr 9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, w związku z czym Opatów jest zakorkowany w godzinach szczytu. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim.

ZOBACZ TEŻ: Jak przetrwać falę upałów radzą kardiolog i ratownik wodny

“To historyczna chwila, mieszkańcy Opatowa czekali na nią bardzo długo. Poprawi bezpieczeństwo, odkorkuje miasto. Zmniejszy też zanieczyszczenie środowiska, co wpływa nie tylko na stan zdrowia mieszkańców, ale na zabytki. W pobliżu skrzyżowania dróg krajowych 74 i 9 jest zabytek klasy zerowej opatowska kolegiata i stare miasto. Jeśli dobrze wykorzystamy budowę obwodnicy i zagospodarujemy infrastrukturę, to będzie oznaczało dodatkowe miejsca pracy dla mieszkańców i podatku, które będą wpływać do gminy” – powiedział PAP burmistrz Opatowa Grzegorz Gajewski. Długo oczekiwana obwodnica znacznie skróci też czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74. Będzie stanowiła ważny odcinek planowanej drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Inwestycja polegać będzie na budowie, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 9 klasy GP (drogi głównej ruchu przyspieszonego) o długości ok. 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości ok. 6,7 km.?Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa.

“Jej uzupełnieniem będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta, na realizację którego ogłosiliśmy odrębne postępowanie przetargowe” – powiedziała PAP rzeczniczka kieleckiego oddziału GDDKiA Małgorzata Pawelec-Buras.

W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej nr 9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi krajowej nr 74 oraz węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną drogą krajową nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.

Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej drogi krajowej nr 74 z nowym przebiegiem drogi krajowej nr 9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 planowane są bezkolizyjne ronda. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie (estakady, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt i przepusty). Planowane jest wykonanie dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, oświetlenia i odwodnienia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

“Podpisana dzisiaj umowa jest już dwudziestą piątą w tym roku. Dzięki temu do fazy realizacji przeszło 25 zadań o łącznej długości prawie 322 km i wartości ok. 9,1 mld złotych” – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. (PAP)

 

Autor: Janusz Majewski

Wiadomości z regionu

Powiązane wiadomości