Podpisano umowę na remont dworca kolejowego w Kielcach

Dworzec kolejowy w Kielcach zostanie wyremontowany. W poniedziałek umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele PKP S.A. i wykonawcy prac budowlanych. Modernizacja stacji ma kosztować ponad 44 mln złotych.

Przetarg na przebudowę dworca w Kielcach ogłoszono pod koniec czerwca ubiegłego roku. W postępowaniu udział wzięło 12 firm. Najtańszą ofertę w przetargu złożyła firma MGBuilding z Kielc. Wykonanie prac wyceniono na 44,2 mln złotych.

Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A. zaznaczył, że dworzec w Kielcach był budowlany w latach 60. “Ale jak widzimy, wymaga modernizacji. Przebudowa zakończy się za około półtora roku. Nie będziemy zmieniać modernistycznego charakteru dworca, ale zostanie on udoskonalony, a wnętrze nabierze nowoczesności. Kielce zasługują na tę modernizację” – powiedział Maślany.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel mówił, że rząd PiS realizuje “istotną zmianę związaną z sektorem kolejowym”. Wskazał, że 76 mld złotych przeznaczono na modernizację infrastruktury liniowej; realizowane są programy: Kolej Plus o wartości blisko 6 mld złotych; program przystankowy opiewający na 1 mld złotych oraz warty 2 mld złotych Program Inwestycji Dworcowych.

ZOBACZ TEŻ: Rusza przebudowa dworca PKP w Kielcach. ZOBACZ CO SIĘ ZMIENI

“To są te programy, które są wdrażane po to, aby polska kolej odzyskała swój blask, aby stała się pierwszym wyborem w ramach transportu zbiorowego” – zaznaczył Bittel.

“Dworzec w Kielcach według statystyk z roku 2019 znalazł się w pierwszej pięćdziesiątce, jeśli chodzi o wymianę pasażerów. Stąd widać, że jest to ważne miejsce nie tylko dla miasta, ale również sektora kolejowego” – dodał.

Bittel zaznaczył, że “polska kolej inwestując w modernizacje dworców, również inwestuje w historię”. Wskazywał, że w ramach programu modernizacji dworców kolejowych do remontu zakwalifikowano około 100 obiektów, będących pod ochroną konserwatora zabytków.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Anna Krupka podkreśliła, że “na remont dworca Kielce czekały długie lata”. “Cieszy mnie, że będziemy mieli dworzec z prawdziwego zdarzenia” – powiedziała.

Wicewojewoda świętokrzyski Rafał Nowak dziękował m.in. parlamentarzystom, “że dokładali wielu starań, aby ta inwestycja mogła się rozpocząć”.

Udział w konferencji wzięli również senator Krzysztof Słoń i zastępca prezydenta Kielc Bożena Szczypiór, którzy podkreślali, że dworzec kolejowy w niedługim czasie stanie się nowoczesnym centrum komunikacyjnym.

Budynek kieleckiego dworca został oddany do użytku w 1971 roku. Zastąpił starą budowlę z końca XIX w. która m.in. w wyniku zniszczeń wojennych była kilkukrotnie przebudowywana. Przy stacji w Kielcach krzyżują się tory prowadzące do Warszawy, Krakowa oraz Częstochowy. W roku 2019 roku stacja obsługiwała ok. 5800 pasażerów na dobę.

Remont dworca kolejowego w Kielcach ma być realizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Bryła budynku zostanie odwzorowana w pełnej zgodności z oryginałem z 1971 roku. Fasada będzie szklana. Utrzymana zostanie dotychczasowa lokalizacja wejścia.

Spore zmiany planowane są wewnątrz budynku, np. usunięcie szeregu ścian konstrukcyjnych i wykonanie nowych słupów żelbetowych. W hali dworca znajdą się kasy, toalety, centrum obsługi pasażera, poczekalnie i lokale komercyjne.

W bocznej części hali znajdą się cztery kasy biletowe i centrum obsługi pasażera. Układ hali zaprojektowano w sposób umożliwiający bezkolizyjną obsługę pasażerów i przemieszczanie się użytkowników dworca z i do tunelu podziemnego oraz z miasta na perony.

Powierzchnia na pierwszym i drugim piętrze zostanie zaadaptowana na pomieszczenia biurowe. W budynku siedzibę będzie mieć komenda regionalna Straży ochrony Kolei oraz Zarząd Transportu Miejskiego w Kielcach.

Dzięki przebudowie dworzec ma zostać dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Znikną dotychczasowe przeszkody architektoniczne, a zamiast nich pojawią się pochylnie, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, windy oraz tablice dotykowe z mapą dworca.

Metamorfozę przejdzie najbliższe otoczenie dworca. Pojawi się tam 18 miejsc parkingowych (8 po południowej i 10 po północnej stronie budynku), a także wiata rowerowa na 12 jednośladów. Przy dworcu zaplanowano również dwa miejsca do ładowania samochodów elektrycznych. Na dachu dworca pojawią się panele fotowoltaiczne, a wewnątrz obiektu – wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła.

Prace budowlane mają zostać wykonane w ciągu 18 miesięcy. Jak poinformował PAP Michał Grabiński prezes firmy MGBuilding, 31 stycznia firma przejmie plac budowy. W kolejnych dniach rozpoczną się prace pierwsze prace remontowe. (PAP)

Wiadomości z regionu

Powiązane wiadomości