Zaawansowany rak piersi – pytam, wiem, leczę się. Warsztaty dla pacjentek w ramach kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”

Już po raz siódmy wystartowała kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, której organizatorem jest Fundacja OnkoCafe-Razem Lepiej. Kampanię od początku wspiera firma Novartis. Jednym z elementów jej tegorocznej odsłony będzie cykl warsztatów z psychoonkologiem dla kobiet z zaawansowanym rakiem piersi w pięciu miastach w Polsce. Pierwsze z nich odbędą się już 29 września w Kielcach, w Wojewódzkim Domu Kultury im. Józefa Piłsudskiego przy ul. Księdza Piotra Ściegiennego 2.

Diagnoza to zmiana na wszystkich płaszczyznach życia pacjentki

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet[1]. W Polsce odpowiada on za 1/5 przypadków nowotworów u kobiet i jest przyczyną 1/8 zgonów spowodowanych chorobami onkologicznymi[2].W celu zachęcenia kobiet do wykonywania regularnych badań oraz edukacji na temat profilaktyki raka piersi i choroby na każdym jej etapie, także, gdy przybierze postać zaawansowaną, Fundacja OnkoCafe-Razem Lepiej zainicjowała ogólnopolską kampanię „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Co roku organizatorzy akcji nakłaniają także mężczyzn do większego zaangażowania w kwestie zdrowotne ważnych w ich życiu kobiet – mam, sióstr, partnerek, czy córek.

Myślą przewodnią VII edycji kampanii jest zmiana – zarówno ta, zachodząca w życiu pacjentki, w momencie diagnozy choroby i podjęcia leczenia, ale także zmiana rozumiana w znacznie szerszym kontekście, która nastąpiła w ostatnim czasie – postrzegania chorób nowotworowych przez społeczeństwo, postawy pacjentek, organizacji opieki onkologicznej czy w końcu dostępu do leczenia. Zmiana jest kwintesencją życia, czasami wypatrujemy jej z entuzjazmem, niekiedy długo się przed nią wzbraniamy obawiając się nieznanego. Bywa również tak, że zmiana dosięga nas nagle i niespodziewanie, odbierając nam bezpieczną, przewidywalną codzienność, w której byliśmy doskonale zadomowieni. Tak niejednokrotnie się dzieje wraz z diagnozą onkologiczną– mówi Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe-Razem Lepiej.

Zmiana również zaszła w postawie dzisiejszej pacjentki – częściej zdobywa wiedzę z zakresu specyfiki podtypu biologicznego nowotworu, na który choruje, aktywnie szuka informacji na temat możliwości terapeutycznych, badań klinicznych czy też możliwości wykonania badań diagnostycznych. Ostatnich kilka lat to też rozwój medycyny, który przyniósł wiele nowoczesnych terapii, pozwalających na dobranie indywidualnego sposobu leczenia. Jeszcze do niedawna kobiety ze zdiagnozowanym zaawansowanym rakiem piersi miały niewielki wybór ścieżek leczenia, ograniczający się do chemioterapii czy radioterapii. Dzisiaj, w związku z postępem medycyny, rozwojem diagnostyki i dostępem do innowacyjnego leczenia, wiemy, że istnieje zarówno wiele podtypów zaawansowanego raka piersi, jak również mutacji wpływających na rokowania, a dostępne opcje terapii są bardzo zróżnicowane. Wybór ścieżki leczenia zaawansowanego raka piersi odbywa się w sposób spersonalizowany, z uwzględnieniem cech biologicznych nowotworu, wyników dotychczasowego leczenia, nasilenia objawów choroby, ogólnego stanu zdrowia i przede wszystkim z uwzględnieniem preferencji pacjentki. Leczenie może obejmować wiele linii, a lekarz w zależności od odpowiedzi na stosowaną dotychczas terapię, decyduje o dalszym postępowaniu. Nowoczesne terapie obejmują leczenie m.in. hormonoterapię stosowaną w skojarzeniu z lekami celowanymi (inhibitorami CDK 4/6 w przypadku HR+ HER2-ujemnego zaawansowanego raka piersi lub leczeniem anty-HER2 w przypadku HR+ HER2-dodatniego zaawansowanego raka piersi) czy immunoterapię. Chemioterapia powinna być zarezerwowana i stosowana u chorych z masywnym rozsiewem choroby zagrażającym życiu pacjentki i nasilonymi objawami.

Nie bój się pytać. Wiedza daje poczucie bezpieczeństwa.

Podczas tegorocznej odsłony kampanii odbędzie się cykl warsztatów z psychoonkologiem pod hasłem „Zaawansowany rak piersi – pytam, wiem, leczę się”. Spotkania zostaną zorganizowane w 5 miastachw Polsce:

  • 29 września, godz. 14:30 – Kielce, Wojewódzki Dom Kultury im. Józefa Piłsudskiego, Sala Portretowa, ul. Księdza Piotra Ściegiennego 2
  • 04 Października, godz. 15:30 – Poznań, Poznańskie Towarzystwo Amazonki, ul. Piastowska 38
  • 11 października, godz. 16:30 – Olsztyn , Poliklinika MSWiA (2 piętro) al. Wojska Polskiego 37
  • 18 października, godz. 14:00 – Lublin, Wydział Zdrowia i Profilaktyki Urzędu Miasta Lublin,
    Spokojna 2, 2 piętro, sala nr 252
  • 20 października, godz. 14 – Łódź, Hotel Mazowiecki, ul. 28 Pułku Strzelców Kaniowskich 53/57

Warsztaty skierowane będą zarówno do kobiet, które dopiero otrzymały diagnozę zaawansowanego raka piersi lub są w trakcie jego leczenia, jak i do osób je wspierających – partnerów, członków rodziny czy przyjaciół. Udział w spotkaniu należy potwierdzić telefonicznie, pod numerem sekretariatu Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej: +48 537 888 789.

BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa.

Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” wystartowała w 2015 roku z inicjatywy Fundacji Onkocafe–Razem Lepiej. Nazwa „BreastFit” nawiązuje do popularnej dyscypliny sportu –crossfit’u- rodzaju treningu, ale także pewnej filozofii samodyscypliny oraz codziennej walki ze słabościami. BreastFit to sztuka badania piersi, rozmowy oraz wsparcia emocjonalnego. Jest to rodzaj treningu włączający mężczyzn w dbanie o zdrowie najważniejszych dla nich kobiet.

Sponsorem głównym kampanii jest firma Novartis. Do grona sponsorów dołączyła w tym roku firma AstraZeneca. Patronat honorowy nad siódmą edycją kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” objął Rzecznik Praw Pacjenta. Patronami społecznymi są: Ogólnopolska Federacja Onkologiczna i Kobiety w Centrum. Inicjatywę wspiera także serwis Przelewy24 a patronatem medialnym jest miesięcznik Twój Styl.

W kampanię zaangażowanych jest szereg wyjątkowych ambasadorów. Wśród nich są: trener, motywator Daniel Józek Qczaj, dziennikarze Joanna Górska i Rafał Bryndal, bloger „Modny Tata”, czyli Michał Będźmirowski, Daria Ładocha–ekspertka kulinarna, blogerka, Dorota Godzina – mistrzyni świata i 36-krotna mistrzyni Polski w kick-boxingu oraz Michał Karmowski – sportowiec, trener personalny, wykładowca i aktor.

Więcej informacji nt. kampanii BreastFit można znaleźć na stronie breastfit.onkocafe.pl.

Materiał został opracowany przez biuro prasowe Novartis

[1]Krajowy Rejestr Nowotworów, http://onkologia.org.pl/rak-piersi-kobiet/ [data dostępu: 12.07.2022]

[2]J. Jassem, M. Krzakowski (red.), Rak piersi. Praktyczny przewodnik dla lekarzy, Via Medica, Gdańsk 2019, s. 1.

Wiadomości z regionu

Powiązane wiadomości