Oszuści internetowi mają nowy sposób na wyłudzanie pieniędzy. Tym razem powołują się na “pracownika banku”. 59-letnia mieszkanka Skarżyska-Kamiennej (Świętokrzyskie) straciła w ten sposób blisko 22 tys. zł.
59-letnia mieszkanka Skarżyska-Kamiennej powiadomiła we wtorek policjantów o oszustwie internetowym, którego padła ofiarą. Dzień wcześniej skontaktował się z nią telefonicznie mężczyzna. Przedstawił się jako pracownik banku, który odpowiada za cyberbezpieczeństwo swoich klientów.
“Na telefonie wyświetlił się napis +bank+, co niestety uśpiło czujność 59-latki. Rozmówca poinformował kobietę o podejrzanych transakcjach i zaciągniętym kredycie na jej rachunku bankowym. Na prośbę rzekomego pracownika banku kobieta zalogowała się do aplikacji mobilnej swojego banku, nie przerywając rozmowy postępowała zgodnie ze wskazówkami rozmówcy” – poinformowała PAP kom. Anna Sławińska z Komendy Powiatowej Policji w Skarżysku-Kamiennej.
ZOBACZ TEŻ: Ratusz uruchomił aplikację, która ma ułatwić kontakt z urzędem
W wyniku tej operacji telefon kobiety automatycznie wyłączył się i miała ona problemy z powtórnym włączeniem go. 59-latka przy wykorzystaniu komputera zalogowała się na swoje konto bankowe, gdzie stwierdziła wpływ środków w kwocie 10 500 zł tytułem zaciągniętego kredytu. Zarówno te środki, jak i pieniądze zgromadzone na koncie zostały wypłacone bez zgody i wiedzy kobiety. Łącznie straciła blisko 22 tysiące złotych.
Skarżyska policja przestrzega przed tzw. spoofingiem telefonicznym. To kolejny sposób na oszustwa i wyłudzenia, gdzie ofiara, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku.
“Wywieranie presji i poczucia zagrożenia u rozmówcy, aby ten działał pod wpływem emocji to kolejny element oszustwa. Czerwona lampka powinna zapalić się zwłaszcza, gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego, czy pulpitu” – podkreśliła Sławińska.
Zaapelowała przy tym: “nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku. Nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do ciebie dzwoni, niezależnie z jakiego numeru”. (PAP)