Ponad 1200 km linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiła ostateczną listę zakwalifikowanych projektów, wśród których znalazła się linia nr 25 ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego przez Stąporków i Końskie – o czym poinformowali podczas konferencji prasowej w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz, marszałek województwa Andrzej Bętkowski, przewodniczący Sejmiku Andrzej Pruś oraz dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP S.A. w Skarżysku – Kamiennej Krzysztof Pióro. W spotkaniu wzięli także udział senator RP Krzysztof Słoń oraz wicewojewoda Rafał Nowak.
– Program Kolej Plus jest programem rządowym, którego celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów. W tej chwili na jego realizację przeznaczonych jest ponad 5 mld zł, a docelowo ma to być ponad 11 mld zł – poinformował na wstępie wojewoda Zbigniew Koniusz.
Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach, w tym jedną w województwie świętokrzyskim zgłoszoną przez Samorząd Województwa Świętokrzyskiego. Mowa tu o przebiegającej przez powiat skarżyski i konecki linię nr 25 ze Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Mazowieckiego w województwie łódzkim.
– Projekt modernizacji tej linii uzyskał dofinansowanie wyłącznie na opracowanie dokumentacji (studium projektowo-techniczne wraz z pozyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych) i nie obejmuje realizacji robót budowlanych ze środków Programu Kolej Plus. W praktyce oznacza to, że na tę chwilę trudno określić termin, w którym modernizacja połączenia nr 25 zostanie fizycznie zrealizowana – mówił marszałek Andrzej Bętkowski. I dodał – Cieszymy się, że znaleźliśmy się w gronie 11 województw wybranych do programu. Aplikowaliśmy o ten projekt i jest to kolejny krok do tego, aby linia 25 była w pełni zelektryfikowana.
Szacunkowy koszt wykonania dokumentacji wynosi 40 mln zł netto, z czego 85% stanowić będą środki pochodzące z Programu Kolej+. Wkład własny wynoszący 15% (6 mln zł netto) zostanie podzielony pomiędzy Samorząd Województwa Świętokrzyskiego oraz Łódzkiego, stanowiąc dla Świętokrzyskiego koszty na poziomie 3,2 mln zł netto.
Marszałek Andrzej Bętkowski przypomniał także, że w grudniu ubiegłego roku, po 12-letniej przerwie, uruchomione zostały regionalne przewozy pasażerskie na linii kolejowej nr 25 na odcinku Skarżysko – Kamienna – Końskie – Tomaszów Mazowiecki – Łódź, które obsługiwane są przez operatora kolejowego POLREGIO. W ramach przygotowanej wspólnie z województwem łódzkim oferty rozkładu jazdy pociągów, ze stacji Skarżysko-Kamienna codziennie wyjeżdżają 4 pociągi w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego (i 4 z powrotem), z czego dwa jadą w bezpośredniej relacji do Łodzi Kaliskiej. Dodatkowo na odcinku Końskie – Łódź – Końskie kursuje 1 para pociągów regionalnych. W kolejnych latach planuje się utrzymanie oferty połączeń kolejowych na LK25, na co najmniej obecnym poziomie. Pierwsze dane pokazują, że połączenia cieszą się dużą popularnością. Do końca marca na odcinku Skarżysko – Kamienna – Łódź skorzystało z przewozów ponad 60 tys. osób.
Projekty w Programie Kolej Plus obejmują:
– 10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
– 14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
– 7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
– 3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.
Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach Programu.