Kierowcy szybciej, łatwiej i bezpieczniej ominą Staszów, a mieszkańcy miasta odetchną od uciążliwego ruchu tranzytowego. Druga część obwodnicy Staszowa została uroczyście otwarta i oddana do użytku. Nowy odcinek obwodnicy ma prawie półtora kilometra długości i łączy dwie drogi wojewódzkiej: nr 764 Staszów–Raków z trasą nr 757 Staszów–Opatów. W uroczystości uruchomienia nowej trasy uczestniczyli: przewodniczący Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski, wicemarszałek Grzegorz Socha oraz Andrzej Pruś, członek Zarządu Województwa, który w lokalnym „rządzie” nadzoruje kwestie związane z infrastrukturą komunikacyjną, a także radni województwa – Paweł Krakowiak i Marek Strzała.
Wszystko jest już gotowe – na drodze położona została ostatnia, ścieralna warstwa asfaltu, zainstalowane zostały barierki ochronne i oznakowania pionowe, na odpowiednio wyprofilowanych skarpach wzdłuż nowej drogi zaczyna wzrastać trawa. Realizacja inwestycji pn. „Budowa obwodnicy Staszowa – II etap od DW 764 do DW 757” trwała dwa lata – umowę na II etap obwodnicy podpisano w sierpniu 2022 r. Wykonawcą była firma Dylmex Inwestycje ze Staszowa, a inwestorem – działający w imieniu samorządu województwa Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach.
Budowa została sfinansowana z budżetu województwa oraz z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 i ze środków z budżetu państwa. Jej koszt to ponad 34 miliony złotych, z tego prawie 13 mln 400 tys. złotych to wkład samorządu województwa, 18 mln 740 tys. złotych to środki z RPO, a nieco ponad 2 mln 400 tys. złotych stanowi wkład z budżetu państwa, wiążący fundusze unijne.
Odcinek obwodnicy o długości około 1,43 km połączył drogę wojewódzką nr 764 Staszów-Raków z drogą wojewódzką nr 757 Staszów-Opatów. Zakończona właśnie budowa jest kontynuacją sfinalizowanego w 2019 r. pierwszego odcinka staszowskiej obwodnicy, o długości 4 kilometry 870 metrów.
W uroczystym oddaniu do użytku nowej inwestycji, oprócz reprezentujących samorząd województwa – przewodniczącego sejmiku Andrzeja Bętkowskiego, wicemarszałka Grzegorza Sochy, członka Zarządu Województwa Andrzeja Prusia oraz radnych Pawła Krakowiaka i Marka Strzały, uczestniczyli także: parlamentarzyści, przedstawiciele inwestora, wykonawcy oraz władz lokalnych.
– Jestem przekonany, że ta nowa droga, w połączeniu z oddaną kilka lat temu pierwszą częścią obwodnicy Staszowa, znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo jazdy wszystkim przejeżdżającym przez powiat staszowski, ponieważ pozwoli im szybkiej, łatwiej i bezpieczniej ominąć miasto. Natomiast mieszkańcy Staszowa odetchną od uciążliwego, ciężkiego ruchu tranzytowego – podkreśla wicemarszałekGrzegorz Socha.
Głównym celem całego przedsięwzięcia, zakładanym przez inwestora, jest poprawa jakości infrastruktury drogowej i zwiększenie przepustowości układu komunikacyjnego na drogach wojewódzkich nr 757 i 764, przebiegających przez teren Staszowa. Na osiągnięcie tego celu składa się wiele elementów: oszczędność czasu w przewozach pasażerskich i towarowych, dzięki sprawnemu przepływowi pojazdów, zwiększenie przepustowości dróg, poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i komfortu podróżowania, czy wreszcie łatwiejszy dostęp do sieci dróg krajowych i lokalnych. Dzięki obwodnicy w centrum Staszowa mieszkańcy będą mniej narażani na szkodliwe oddziaływanie spalin, drgań czy hałasu.
– Nie mam najmniejszej wątpliwości, że oddana właśnie inwestycja istotnie usprawni komunikację w tej części regionu i będzie mieć pozytywny wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy całego obszaru powiatu staszowskiego – uważa Andrzej Pruś, członek Zarządu Województwa. – Poprawiając dostępność komunikacyjną jednocześnie zwiększamy atrakcyjność inwestycyjną terenów sąsiadujących z nową trasą. I co również warte podkreślenia – nowa droga, z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, ze ścieżką rowerową, odpowiednio przygotowanymi poboczami i skarpami istotnie poprawia estetykę otoczenia.
Oddana do użytku część obwodnicy Staszowa jest drogą jednojezdniową, dwupasową wraz ze ścieżkami pieszo-rowerowymi, chodnikami, skrzyżowaniami typu rondo oraz dodatkowymi jezdniami umożliwiającymi wjazd na przyległe tereny rolnicze czy połączenie obwodnicy z istniejącymi drogami publicznymi. W ramach prowadzonej inwestycji powstał też nowy most na rzece Desna.