Zmieniły się zasady dotyczące porad lekarskich. Kiedy teleporada, a kiedy bezpośrednie spotkanie z lekarzem?

Od poniedziałku, 15 marca wdrożone zostały nowe zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej.

Od teraz to pacjent decyduje o tym, czy wystarczająca dla niego jest telefoniczna porada lekarska, czy woli jednak bezpośrednią konsultację z lekarzem. Od tej zasady są jednak pewne wyjątki.

Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:

Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.

Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.

Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.

Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.

Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Jeżeli lekarz odmówi bezpośredniego przyjęcia w placówce, pacjent będzie mógł zgłosić to za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590.

Korzystasz z teleporady, gdy:

Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.

Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.

Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Warto podkreślić, że za pośrednictwem teleporady, lekarz może udzielić pacjentowi zaleceń, wystawić e-zwolnienie, e-receptę oraz stwierdzić, czy chory powinien osobiście stawić się w przychodni.

Szczegółowe dane związane z nowymi zasadami porad lekarskich znaleźć można na stronie www.pacjent.gov.pl

Wiadomości z regionu

Powiązane wiadomości